Nieuwsbrief JUNI 2023

Ronde tafelgesprek oud-personeelsleden W.A. Hoeve

Nu Altrecht haar werkzaamheden op de Hoeve beëindigt wil HVDD alle nog aanwezige verhalen vastleggen over het leven en verzorging op de Hoeve. De meeste personeelsleden in ons dorp zijn inmiddels gepensioneerd en we willen voorkomen dat informatie verdwijnt zonder dat we dit op een of andere manier hebben vastgelegd.
Ook BPD, de projectontwikkelaar van de W.A. Hoeve, is geïnteresseerd en wil een podcast maken over het leven in de paviljoenen die op het terrein blijven staan. De podcast zal worden opgenomen in een wandelroute over de Hoeve.
De HVDD wil daarom een ronde tafelgesprek organiseren met oud-medewerkers.
Doe mee om deze mondelinge geschiedenis te bewaren voor de toekomst. Een verhaal dat nu echt eens opgeschreven moet worden!
Mail naar redactie@historischeverenigingdendolder.nl om u aan te melden voor een ontmoeting later dit jaar.

Overleden

De afgelopen weken ontvielen ons de volgende mensen:
Albert ter Burg was geen actief lid van de HVDD, maar veel oud-Doldenaren herinneren hem als de loodgieter die met zijn vrouw Carolien een winkel met huishoudelijke artikelen had op de Dolderseweg.
Dave Kalkhoven, oud-verpleegkundige op de Willem Arntsz Hoeve, hielp in het verleden de HVDD met het inscannen van foto’s en bij ons gevecht met het internet.
Ook overleed Jacques Geel, van januari 2004 tot januari 2006 penningmeester van de HVDD.
Wij wensen familie en vrienden veel sterkte bij dit verlies.
Personen die voor de HVDD zijn bezig geweest hebben natuurlijk een speciaal plaatsje in ons hart

HVDD liet zich zien

Om meer benaderbaar te zijn voor mensen zonder Facebook + voor nieuwe inwoners van Den Dolder besloot de HVDD weer met een kraam op de straat te gaan staan. Hadden we tijdig geweten dat de winkeliers op 3 juni een ‘Lentemarkt’ organiseerden hadden we gevraagd of we op een hoekje hadden mogen staan……
Op 10 juni, van 10 tot 16 uur, stonden we er klaar met een stand op het pleintje voor bakker Bos. Het was warm en het was niet druk op straat. Toch hebben we leuke contacten gelegd en deden mensen ons toezeggingen om hun zolder eens goed uit te zullen vlooien op materiaal voor de HVDD.
We ontmoetten nieuwe en reeds lang gevestigde Doldenaren die aangaven HVDD-lid te willen worden. Top! Uitstekende keuze! Join the club! Wat ons betreft staan we vaker met een kraam op het pleintje.

In dankbaarheid ontvangen

We zijn altijd blij met wat we van u krijgen. Heeft u ook iets voor de HVDD? Stuur een mailtje naar archief@historischeverenigingdendolder.nl en we komen het graag bij u ophalen.
Van Cathy van Schuijlenborgh ontvingen we dit allerliefste gympakje uit de jaren ‘80. Haar dochter Lisanne droeg het toen ze als 5-jarige lid werd van D.O.S.C. Een grote pop zou het passen. Cathy, je heb vast nog meer voor ons op die grote zolder van je 😉
Ton Verbiest gaf ons al eerder een Jadrimex Tricktracer (om papiergeld te controleren. Jadrimex zat toen in DD), een Overtoom set speelkaarten en een cassettebandje met promotiemuziek voor de jaarmarkt die hij destijds zelf maakte. Nu heeft hij nog een cassettebandje gevonden dat werd afgespeeld tijdens winkeliersacties rond Sinterklaas. “ deze actie werd mede mogelijk gemaakt door ‘De Koperen Kuip’, dierenspeciaalzaak ‘Panda’ etc. etc.” Het is een echo uit het verleden. Dank Ton!
Van Jan van Oostenbrugge kregen we enkele foto’s uit zijn jeugdjaren en een aantal familiedocumenten. Heel hartelijk dank Jan!
Tja…. We zijn natuurlijk een historische vereniging. Dus direct op zoek gegaan naar de radio op die foto. Het lijkt een vooroorlogs model (KY126 uit 1932) van het merk Erres. Waar zou de familie Van Oostenbrugge – van Zoeren die verstopt hebben tijdens de oorlog?

Familie Salwegter en de hongerwinter

Onverwacht stonden twee personen voor de deur van redactielid Frits Stuurman. Klaas Doornbosch en Lieuwe Damminga uit de omgeving Groningen overhandigden een oud, zelfgemaakt kartonnen bord met achterop de tekst van ene familie Salwegter. Die familie was dankbaar dat tijdens de hongerwinter de 2 mud tarwe en 1 mud groene erwten veilig meegekomen was met een Duitse vrachtwagen richting Den Dolder.
De HVDD is nu op zoek naar de nazaten van de familie Salwegter die destijds waarschijnlijk in Soest woonden. Zo’n verhaal wordt meestal doorverteld, van ‘vader op zoon’. Eeuwig dankbaar dat er plotseling genoeg eten was. We houden u op de hoogte van deze zoektocht.

Fijne zomer!

Of u nu naar Verweggistan gaat of thuis blijft in uw eigen achtertuin, de HVDD wenst u een fijne vakantie met zon, op z’n tijd een verkwikkend regenbuitje en veel plezier.