cropped-header-HVlogo-1-3.jpg

Nieuwsbrief NOVEMBER 2022

In memoriam Paul van den Dijssel

Op 18 november is Paul van den Dijssel onverwachts overleden. Hij was een HVDD-man van het eerste uur. Praktisch iedere woensdagavond kon je hem terugvinden in het oude mortuarium op het WA-terrein waar het toenmalige archief gevestigd was. Paul bouwde samen met andere HVDD’ers een prachtig archief op waar we nu nog steeds dankbaar gebruik van mogen maken.
Hij was een bron van parate kennis en kon smakelijke verhalen vertellen over ons dorp.
Hij was een vriendelijke, goedlachse man. We zijn dankbaar voor alles wat Paul voor de HVDD heeft betekend.

Archiefcommissie HVDD, vlnr: Harm Sok, Albert van Silfhout, Paul van den Dijssel, Toos Berndsen, foto 2005.
ARCHIEFCOMMISSIE

Historisch ommetje

Voorlopig het laatste Historisch ommetje op 1 december naar het wandkleed

In het voorjaar van 2020 ontwikkelde Sportief Zeist wekelijkse ommetjes in Den Dolder: elke donderdagochtend vanaf Pelita om 11.30 uur. Even een uurtje samen wandelen, wel zo gezellig. De Historische Verenging Den Dolder vond het een goed idee om eenmaal per maand aan te haken en dan dit ommetje een historisch tintje te geven. Geen officiële excursie maar gewoon wel een historisch doel voor de wandeling. En zo liepen we iedere eerste donderdag van de maand in felle zon, in stromende regen of gewoon in ander Hollands weer naar diverse interessante plekken in ons mooie dorp.
Er ontstonden leuke ontmoetingen, nieuwe inzichten, verwonderde blikken (hier ben ik nog nooit geweest...) en er meldden zich nieuwe leden en vrijwilligers en er kwamen zelfs oud-dorpsgenoten op af... kortom aan verbinding en soms verdieping geen gebrek! En er werd dus bewogen. Ik heb het als 'reisleidster' graag gedaan!

Afgelopen keer gingen we naar Den Engh, nu Villa Den Dolder genoemd. Wat werden we hartelijk ontvangen en wat was het leuk om even binnen te kijken, ook op zolder, en te horen over het prachtige park eromheen. Veel dank aan mw. Van Wijngaarden die ons rondleidde. Fijn ook dat Job Olij meeliep en informeerde. Hij beschreef ooit in een kroniek het verhaal van het complex.

Op 1 december a.s. is het laatste geplande historisch ommetje: We gaan naar ons mooie wandkleed, ons eigen tapijt van Bayeux. Anneke Lasterie vertelt over dit megaproject dat zij als jonge moeder hielp ontstaan in 1981 ter gelegenheid van de 75-jarige Hazenboschschool. Op het enorme wandkleed - 4 x 2 meter! - zie je de toenmalige plattegrond van Den Dolder in lapjes en steekjes. Je blijft kijken!
Van harte welkom op deze voorlopig laatste historische wandeling: donderdag 1 december 2022, vertrek om 11.30 uur vanaf Pelita.

Let op!: gelukkig wordt elke donderdag nog steeds gewandeld worden met Sportief Zeist maar nu niet meer in samenwerking met de HVDD.

Tekst: Petra Koek
Foto: Historisch ommetje naar Den Engh
Hist ommetje Den Engh

Twee nieuwe informatieborden

Den Dolder zal begin december weer twee informatieborden rijker zijn. Bert van Eerten maakte voor het Geheugen van Zeist een bord over het ‘Eerste huis van DD’ dat in de omgeving van De Egelantier -de locatie van het eerste (tol)huis- geplaatst zal gaan worden. Ook maakte hij een bord ‘Van Zeep tot Saus’ dat bij de ingang van de Remia geplaatst zal worden. U krijgt tijdig te horen wanneer de feestelijke onthulling zal plaatsvinden. Gelukkig zal dat dus nog gebeuren in ons 25-jarig jubileumjaar.

Foto: De borden staan klaar voor plaatsing….
informatieborden HVDD

Inventarisatie kunstwerken WA Hoeve

Anne-Mieke Vermeer ( kunsthistorica) woont sinds ruim een jaar in Den Dolder en heeft zich als 'inburgeringsdoel' gesteld om alle kunstwerken die op het terrein van de WA Hoeve staan op de kaart te zetten (letterlijk en figuurlijk). Ze wordt daarbij geholpen door Christel (Gilde gids), Petra (HVDD) en Anja (niet op foto - 50 jaar werkzaam op WA Hoeve).
Over de resultaten van dit project volgt binnenkort meer informatie.
Vlnr: Christel (Gilde Zeist), Petra (HVDD), Anne-Mieke (kunsthistorica). Foto: Anja (50 jaar gewerkt op de WA hoeve)
WA kunstcommissie

Aanschaf twee plateelpotten

De HVDD heeft twee plateelpotten van De Duif aangeschaft. Ze zullen prachtig staan bij de rest van de collectie die van januari t/m maart te zien zal zijn tijdens een expositie over Den Dolder in het gemeentehuis van Zeist.
Natuurlijk spaart de HVDD ze allemaal……. Stuur een mailtje naar de archiefcommissie als u materiaal voor ons heeft: archief@historischeverenigingdendolder.nl

Foto: De HVDD houdt altijd Marktplaats in de gaten.
plateel De Duif
FB-Logo
Steeds meer (oud)Doldenaren beleven plezier aan de Facebookpagina van de HVDD. Naar aanleiding van een oude foto vullen we met z’n allen de vraagtekens in over de geschiedenis van ons dorp. U heeft een Facebookaccount nodig om op onze pagina te komen. Neem eens een kijkje!
logo geheugen van Zeist
Wij zijn lid van de Vereniging het Geheugen van Zeist