cropped-header-HVlogo-1-3.jpg

Nieuwsbrief JANUARI 2022

Beste wensen….
Wij wensen u alle goeds voor 2023. Beetje laat voor nieuwjaarswensen, maar misschien hoort dat ook wel bij een historische vereniging. Die komen altijd achter de gebeurtenissen aan 😉

Overlijden Govert van der Peijl (1927-2022)

Hoewel oud-agent Goof van der Peijl niet speciaal met de vereniging te maken had willen we toch zijn overlijden hier melden. In de tijd dat elke plaats nog zijn eigen agent had werkte Goof in Den Dolder. Een lieve man die als agent streng doch rechtvaardig en gerespecteerd was. Sjonge, wat moet hij veel geweten hebben en wat had hij ons veel kunnen vertellen….. als hij maar niet gebonden was geweest aan zijn zwijgplicht. De meeste verhalen heeft hij dus met zich mee het graf in genomen.
De laatste jaren woonden Goof en zijn vrouw Floor in Bilthoven, maar zagen we hem nog regelmatig in het dorp om hier boodschappen te doen en om een kaartje te leggen in Pelita.
Zijn verhaal werd in 2015 gepubliceerd: https://www.geheugenvanzeist.nl/articles/peijl-van-der-politieagent/

Foto: Goof van der Peijl, vooroplopend in een optocht van de Oranjevereniging in Den Dolder op de Paduaweg.
Govert vd Peijl

Tentoonstelling 75-jarig bestaan DOSC

Zaterdag 7 januari opende D.O.S.C. haar jubileumjaar. In november bestaat D.O.S.C. pas echt 75 jaar.
De Historische Vereniging Den Dolder stelde vanuit haar archief materiaal en drie borden met foto’s beschikbaar om de kantine in feestsfeer te brengen. Zo staan o.a. de voetbalschoenen van Ko van Mil en het oranje notitieboek van Jan van der Bor in de vitrine. Allemaal grote namen waaraan DOSC schatplichtig is. Tijdens het Krijn Broerse toernooi kwamen de eerste mensen alles al bekijken.

Foto’s en vitrinekast in de kantine van D.O.S.C.
dosc2 2023
dosc1 2023

Opening Historisch Informatie Punt (HIP) Zeist

In het HIP, rechts van de ingang in de publiekshal van het gemeentehuis, organiseert het Geheugen van Zeist hier elke 3 maanden een nieuwe tentoonstelling, verzorgd door één van de aangesloten erfgoedpartners.
Woensdag 11 januari was de feestelijke opening van de HVDD expositie. Na koffie met een petitfour (met daarop een afbeelding van de muurschildering De Duif die ook op onze uitnodiging stond) opende Willem de Bruin namens het Geheugen van Zeist met een speech.
petitfour met duif
Daarna hield de voorzitter van de HVDD, Flip Baaij, een welkomsttoespraak. Vervolgens opende wethouder van Cultureel Erfgoed en Monumenten, de heer Walter van Dijk, de expositie met het plaatsen van de laatste plateel vaas in de vitrinekast. Onder de titel ‘Den Dolder zo gek nog niet!’ kunnen mensen foto’s en materiaal bekijken van de 3 pijlers waarop Den Dolder gebouwd is:
  • Het spoor met het station
  • Zeepfabriek De Duif van Christoph Pleines
  • De Willem Arntsz Hoeve
Tot 31 maart te zien in het gemeentehuis: door de draaideur rechtsaf.
HIPZeist3
HIPZeist1

Geschonken aan de HVDD

Van mevrouw Pronk kregen we een fraaie pot cadeau. Het is een van de geschenken die zeepfabriek ‘De Duif’ in de jaren 1920-1930 uitgaf als je voldoende ‘duif-punten’ inleverde. We zijn blij met deze aanvulling op onze groeiende collectie Duif-plateel! In december hebben we ook een vaas gekocht uit diezelfde collectie. Beide objecten hebben direct een plaatsje gekregen op de tentoonstelling van de HVDD in het gemeentehuis van Zeist.

Voor onze bibliotheek kregen we van Corry Noordhof de twee delen van het jubileumboek (1461-1961) van de W.A. Stichting uitgegeven in 1965.
Wietske Engeltjes (meisjesnaam, ze woonde tot 1980 op de W.A. laan) stuurde een volledig ingeplakt Pleines Duivenboek uit 1928 uit de nalatenschap van haar broer Gertjan + ‘Herinneringen aan de W.A. Stichting’ uit 1986. Van Aart den Hartog ontvingen we prachtige oude foto’s van zijn vrouw, Magda van Wijk, dochter van de vroegere slager.
Van de weduwe van Hans Hol kregen we foto’s uit het familiealbum van de familie Hol die destijds Radio Hora runde. Laat u inspireren: geef ook uw foto’s aan de HVDD of laat ons hiervan kopieën maken.

Wij willen alle bovengenoemde mensen hiervoor bedanken.
Wilt u ook ruimte maken op zolder of in uw boekenkast? Laat het ons even weten. We komen graag langs om Dolderse boeken/fotoalbums/losse foto’s op te halen en we zullen er heel zuinig op zijn.
U weet vaak niet welke schat u aan ons overdraagt. We zijn er dolblij mee.
fotoos den Hartog
Boven: foto’s van Aart den Hartog
Onder: pot van mevrouw Pronk in de vitrinekast van het gemeentehuis Zeist.
pot Pronk
vaas met bloem
Aangeschafte vaas
FB-Logo
Steeds meer (oud)Doldenaren beleven plezier aan de Facebookpagina van de HVDD. Naar aanleiding van een oude foto vullen we met z’n allen de vraagtekens in over de geschiedenis van ons dorp. U heeft een Facebookaccount nodig om op onze pagina te komen. Neem eens een kijkje!
logo geheugen van Zeist
Wij zijn lid van de Vereniging het Geheugen van Zeist