Nieuwsbrief FEBRUARI 2023

Algemene Leden Vergadering 12 april om 19.30 uur

De ALV staat gepland voor 12 april om 19.30 uur in Pelita. Leden zullen een uitnodiging voor de ALV, het jaarverslag en het financiële verslag rond 15 maart per email toegestuurd krijgen. Leden kunnen dan ook een uitgeprinte versie afhalen op de Paduaweg 9H. Natuurlijk zal het verslag ook klaarliggen tijdens de ALV.

De HVDD probeert zoveel mogelijk leden te bereiken per email. Heeft u uw email adres nog niet opgegeven bij de ledenadministratie, of zou u onze mail via het email adres van een familielid of vriend willen ontvangen, geef dit dan door bij Fieke van de ledenadministratie@historischeverenigingdendolder.nl

Penningmeester gezocht!

Na 4 jaar penningmeesterschap gaat Marion Driebergen weer wat anders doen. Tijdens de komende ALV zullen we afscheid van haar nemen. We zijn dus op zoek naar een nieuwe penningmeester. Vorig jaar heeft Fieke den Hollander de ledenadministratie overgenomen zodat onze nieuwe schatbewaarder enkel over de financiën hoeft te gaan. Heeft u tijd en zin om de HVDD hierbij te helpen, neem dan contact op met onze voorzitter Flip Baay:
voorzitter@historischeverenigingdendolder.nl

Dolderse Kroniek

De Dolderse Kroniek 1-2023 werd deze week bezorgd. Daarin de artikelen ‘Kinderen van het Joods koloniehuis’, ‘Vliegtuigmotor in Den Dolder’, ‘Marinus van den Hooff, De rechtschapen adjunct-directeur van de Remia’, de jeugdpagina en een fotopagina ‘Voltooid Verleden Tijd’.
Wilt u ook lid worden?: www.historischeverenigingdendolder.nl/lidmaatschap

Tentoonstelling HIP + RTV Utrecht

Onze expositie in het gemeentehuis van Zeist trekt aardig de aandacht. RTV Utrecht wilde naar aanleiding hiervan een uitzending maken over de zeepfabriek van Den Dolder met Maarten van Rossem en onze Bert van Eerten. Op 22 februari waren de opnames bij het gloednieuwe informatiebord, op de plek waar ooit de entree van de Pleinesfabriek was. Daarna werd het gesprek voortgezet in de tentoonstellingsruimte van het gemeentehuis. (U krijgt tzt van ons een link naar het programma.)

Tja, hoe was Maarten……. nou, helemaal zichzelf natuurlijk.
De expositie in het Historisch Informatie Punt kunt u nog bekijken tot 31 maart, leuk te combineren als u uw paspoort of rijbewijs moet vernieuwen.

Overleg met HV De Bilt

Op 8 februari ging de HVDD op bezoek bij onze collega’s van de Historische Kring De Bilt. Hun verbouwde archief was net geopend en maakte ons lichtelijk jaloers: zoveel ruimte lijkt ons ook fantastisch. Met de gedachten dat veel historische verenigingen geconfronteerd worden met dezelfde vraagstukken wilden we in gesprek. Door goed te luisteren naar de ervaringen van elkaar hoopt de HVDD ook in de toekomst ‘relevant’ te blijven voor ons dorp.

Aanwezigen vlnr: Bert, Paul Meuwese (voorzitter hvDB), Flip, Pieter Dissel (secretaris hvDB), Jaap Akkermans (ICT hvDB)

Informatieborden

Heeft u ze al gezien?! Sinds eind januari staan 2 nieuwe informatieborden midden in het dorp. In samenwerking met het Geheugen van Zeist heeft Bert van Eerten de borden gemaakt met daarop veel informatie en foto’s. Herkent u het tegeltableau op het bord? Jarenlang heeft dat pal voor Hiensch gestaan tot het ergens in de jaren 70 werd weggehaald. Na overleg met de HV De Bilt begrijpen we hoe bijzonder het is dat we inmiddels 7 informatieborden binnen de Dolderse dorpsgrens hebben. Maar ja, er valt natuurlijk ook veel interessants te vertellen over Den Dolder.

Heidi van Wezel neemt afscheid

Op 27 januari nam Heidi van Wezel afscheid als directeur van basisschool De Kameleon. Heidi gaat verder op de Belle van Zuylen school voor speciaal basisonderwijs. Tot de zomervakantie zal een interim haar werk in DD overnemen.

Natuurlijk ging de HVDD even langs op de afscheidsreceptie. Onze voorzitter Flip Baay bedankte Heidi voor de fijne samenwerking tijdens de afgelopen jaren. Zo kon de HVDD verschillende keren exposeren binnen de school. Elk jaar werkten we samen rondom de adoptieoverdracht bij het monument aan de Soestdijkerweg. We hadden samen met de school ook kunstzinnige projecten zoals een tegeltableau maken voor DOSC en voor het fietstunneltje bij de school. En in 2019 regelde de HVDD dat 250 basisschoolleerlingen een rondleiding mochten maken door de Remia terwijl we met de kleintjes op school zeepjes maakten en van Bambino (ook zo’n Dolders product) huizen bouwden.
Op deze manier probeerden de school en onze vereniging de plaatstelijke jeugd bewust te maken van de bijzondere geschiedenis van hun dorp.

Foto’s, ansichtkaarten en vitrinekasten

De mannen van ons archief zijn in februari druk bezig geweest om -voor ons onbekende- ansichtkaarten in te scannen. Fijn dat mensen ons in ‘hun boeken laten kijken’.
Ook kreeg de HVDD weer allerlei nieuwe oude foto’s en materiaal voor ons archief. Zo kregen we foto’s van de Strabo en garage Van Kooy, een machine van (destijds Dolders) automatiseringsbedrijf Jadrimex, een cassettebandje uit 1985 van de jaarmarkt en een sleutelhanger van kapsalon La Coiffurerie. Dank daarvoor! Geef een gil via Facebook of via de mail als u ons iets wil geven. Weet dat we heel zuinig op uw spullen zullen zijn en hoe klein ons archief ook is, er is altijd ruimte voor meer.

In februari viel ons oog op een paar leuke en handige vitrinekasten. We waren verliefd genoeg om in ons krappe archief toch nog een plekje voor ze te vinden. Als we elders willen exposeren is het een handig model om ons materiaal te etaleren en de deurtjes af te sluiten. Onder de toonbank is ruimte om van alles op te bergen. Je zou er bijna winkeltje mee gaan spelen: ‘anders nog iets?’ Nee, dat was het voor nu.