Nieuwsbrief MEI 2023

Algemene Leden Vergadering (2x)

Op 12 april hield de HVDD haar Algemene Leden Vergadering (ALV). Het officiële gedeelte hielden we kort maar krachtig. De leden werden daarna uitgenodigd voor een extra ALV op 2 mei om de voorgelegde wijzigingen in de statuten te wettigen.
Daarna namen we na 3 jaar afscheid van onze penningmeester, Marion Driebergen. Marion heeft besloten tijdelijk aan te blijven tot de volgende penningmeester geïnstalleerd wordt.
Na de pauze hield historicus Willem de Bruin een lezing over ‘Den Dolder en het rampjaar 1672’.

De ALV op 2 mei was met een kleine opkomst ‘knus en intiem’ te noemen. Nadat de beoogde wijzigingen werden voorgelezen gingen de leden akkoord. Daarna was het een kort sprintje naar de bar voor een wijntje en borrelde smeuïge herinneringen over DD weer op. Dat moeten we vaker doen!

Foto 1: Marion Driebergen ontvangt bloemen en een cadeau uit handen van voorzitter Flip Baay
Foto 2: Willem de Bruin geeft een interessante lezing.

Lintje voor oud-bestuursleden HVDD

Op 26 april ontvingen o.a. Jan van Buren en Bodes de Vries een onderscheiding vanwege hun grote betekenis en inzet voor de samenleving. Jan en Bodes waren (mede) oprichters van de HVDD en hebben in het verleden bergen werk verzet voor onze vereniging. Zij hebben dit lintje dubbel en dwars verdiend. Gefeliciteerd!
Hierbij de officiële vermelding:
Jan van Buren (geel), Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Voor zijn inspanningen en initiatieven bij Toneelvereniging Onder Ons, omnisportvereniging D.O.S.C. en de Historische vereniging Den Dolder.
Bodes de Vries (rood), Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Voor zijn decennialange inzet bij tal van maatschappelijke organisaties in en rondom Zeist en de Stichting Lokale omroep Zeist en Bunnik.

Foto: Jan (geel) en Bodes (rood)

Gratis Dolderse Kroniek voor DD

De HVDD probeert – door middel van een gratis Dolderse Kroniek voor het hele dorp – verbinding te maken tussen onze oudere bewoners, nieuwe bewoners en de geschiedenis van ons dorp. Zoals we schrijven op onze ingevoegde kaart is Den Dolder nooit stoffig geweest. Voor zo’n jong dorp barst het van interessante verhalen die we graag met iedereen delen.
….. en dus waren onze vrijwilligers actief om de DK bij u op de mat te krijgen.
Ja, ja, we begrijpen dat u liever een gratis auto had gekregen zoals bij Oprah Winfrey.
Veel leesplezier en volgende week krijgt u een overhoring😉

Foto: Age voegt de kaart in het blad…… nog 2100 – 2099 – 2098 te gaan.

Bedankt Marian Weijer!

In maart namen we afscheid van onze gastschrijfster Marian Weijer. Marian heeft prachtige interviews afgenomen en geschreven voor onze Dolderse Kroniek. We hopen dat ze in Haarlem hiermee doorgaat bij onze collega vereniging. Het ga je goed, Marian.

Herdenken

Op 5 april 2023 legde Flip Baay namens de HVDD bloemen bij het monument voor de 10 gefusilleerde mannen aan de Soestdijkerweg.
Op 4 mei legde de HVDD ook bloemen bij de herdenkingsbijeenkomst op de Willem Arntsz Hoeve, voor de vergeten slachtoffers. Dit monument is onlangs verplaatst naar een plek dicht bij de Brandweerpost in Den Dolder, met een prachtig uitzicht over de heide.

Foto: Monument voor de vergeten slachtoffers, De Wolk. Foto’s: Mel Boas voor Zeist in Beeld
Ook legde de HVDD bloemen bij het herdenkingskruis.

Fijn dat u aan ons dacht!

Johan van het Boerderijlaantje gaf ons zijn verzameling Remia speldjes in een allerliefst doosje. Met liefde destijds gespaard, in dankbaarheid ontvangen!
Van Eric Grift kregen we spullen van de Openbare Lagere School, zwemdiploma’s, medailles (o.a. van een bosloop van DOSC), zijn deelname aan de Zwaluwen jeugd actie (geld inzamelen voor de strijd tegen polio) en materiaal van de Strabo waar hij jarenlang gewerkt heeft. Veel materiaal dat we nog niet hadden. Dank voor de mooie verhalen en uw spullen!
Van de familie Zelle ontving de HVDD 4 mooie, oude ansichtkaarten voor ons archief. Wat attent dat u aan ons dacht!
Cathy van Schuijlenborgh vond en gaf ons een dagboekje geschreven door drie jongens die twee maanden ondergedoken zaten in een caravan bij Den Dolder (nu camping ‘De Blokhut’ achter de Willem Arntsz Hoeve). Daarin staan bekende gebeurtenissen en Dolderse namen. Een dagboekje dat waarschijnlijk alleen het NIOD nog zal hebben, en nu dus wij ook. BEDANKT, speurneus!
In het januarinummer van de Dolderse Kroniek heeft Mieke van der Ploeg een uitvoerige loopbaanbeschrijving geschreven van de voormalig adjunct-directeur van Remia, de heer M. van den Hooff.
Van dat 40-jarig bedrijfsjubileum in 1973 had Jan van Buren, een van onze mede-oprichters, nog een aantal unieke herinneringen van dat feest in zijn bezit. Naast enkele brieven en een album met uitgebreide fotoreportage, ontvingen we -50 jaar later- ook zeven grammofoonplaten met speeches, opgenomen bij dat jubileum. (Inmiddels waren deze platen al gedigitaliseerd.) Ook een klein album met foto’s uit de Amersfoortse periode van Remia werd ons eigendom.
Ook kregen we een klein album met foto’s uit de Amersfoortse periode van Remia. Deze overdracht aan ons archief vond plaats op het kantoor van Remia in aanwezigheid van de fabrieksdirectie en twee kinderen van de heer Van den Hooff. Een rondleiding langs het indrukwekkende productieproces completeerde deze bijeenkomst. Dank, dank, dank!

Foto 1: De grammofoonplaten met speeches in een originele papieren zak van Staffhorst.
Foto 2: Ovale bloembak, een nieuwe aanwinst voor onze collectie ‘Duif keramiek’.
Alsof we nog niet genoeg verwend waren kregen we van Dries Korsius ook nog een portemonnee uitgegeven ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van “Sauna Den Dolder’.
Dan is dit het moment om ons beklag dat het woord ‘bedankt’ geen ander woord kent. Dan wordt het een zinnetje als ‘ik ben u erkentelijk, ik wil u bedanken, etc’ Hoog tijd voor de HVDD om een synoniem voor ‘bedankt’ te verzinnen als jullie zoveel blijven geven.
Ruimt u ook uw zolder op en komt u dingen tegen voor ons archief? We komen het desgewenst met een oplegger of steekwagentje bij u ophalen. Geef dus een gil.