cropped-header-HVlogo-1-3.jpg

Nieuwsbrief AUGUSTUS 2022

Historisch ommetje op 1 september 2022

Op donderdag 1 september zal het Historisch Ommetje gaan naar het Ottolaantje. Ooit de oude weg tussen Maartensdijk en Amersfoort die dwars over de heide door -het nog niet bestaande- Den Dolder liep. Petra Koek loopt met u mee en praat u bij.
Verzamelen om 11.30 uur bij Pelita.

Het ommetje is gratis. Petra Koek begeleidt je. Samen lopen is niet alleen gezond maar ook gezellig! Opgeven/informatie: activiteiten@historischeverenigingdendolder.nl

In rood het Ottolaantje….. waarvan Bilthoven meent dat het ‘t Otterlaantje was.
Ottolaantje

Open Monumentendag, 10 en 11 september

monumenten route
In het weekend van 10 + 11 september is het Open Monumentendag. In Den Dolder doen acht bijzondere monumenten mee. Stel vragen, kijk en geniet van: de Maria Christinakerk, begraafplaats Het Stille Hofje. Op de Willem Arntsz Hoeve staan het oude badhuis, de historische moestuin met warmtemuur, tuinderij Uit de Kluiten, het directiegebouw, de gehoorzaal en de bloemenkas met De Buurderij. Alle monumenten zijn prima met de fiets of benenwagen te bezichtigen. Voor nieuwkomers in DD of voor zij die al een tijdje weg zijn uit hun geboortedorp is dit een ideale gelegenheid om alles te bekijken. Bekijk alle deelnemende monumenten.
Als u alle monumenten te voet wil zien is dat een wandeling van ca. 4,5 km.

De warmtemuur had een belangrijke functie. U hoort hier alles over bij de historische moestuin.
moestuin muur

Andere bank

In mei kreeg de HVDD een andere voorzitter. Daarom moesten we een nieuwe gemachtigde aanmelden op onze zakelijke ING bankrekening. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen? Na 2 maanden inspanning hebben we het opgegeven en besloten we terug te gaan naar de RABO bank. In het verleden bankierden we ook bij de Rabo maar namen we afscheid van ze toen ze duurder werden dan gemiddeld. Inmiddels is er geen prijsverschil meer.
De contributie van de HVDD zal dus overgeschreven worden naar
NL 42 RABO 0198 5839 07.

Historische Informatieborden

Op initiatief van de HVDD zijn samen met het Geheugen van Zeist nieuwe informatieborden geplaatst bij historische plekken in ons dorp.
  1. Het bord bij de ingang van het Vliegveld aan de Hertenlaan is vervangen,
  2. het bord over Fornhese is verplaatst naar het fietspad langs het spoor en
  3. een nieuw bord is geplaatst langs het fietspad bij de voormalige vloeivelden van de W.A. Hoeve.
infobord 1
infobord 2
infobord 3
Historische Kring D’Oude School
De Historische Kring De Bilt viert op 15 en 16 oktober het 30-jarig bestaan met een tentoonstelling in het gebouw van de WVT aan de Tallinglaan 10 in De Bilt. Ook u bent natuurlijk welkom.

Rabo ClubSupport
Doordat de HVDD weer bij de Rabobank bankiert kunnen we nu ook weer meedoen aan de Rabo ClubSupport actie.

De Rabo ClubSupport geeft financiële steun aan clubs die een belangrijke rol spelen in de buurt. Uw stem voor de HVDD wordt door de Rabobank omgezet in geld voor onze club.
Bankiert u bij de Rabobank en draagt u de HVDD een warm hart toe? Dan kunt u van 4 tot 24 oktober stemmen via de app Ga naar het overzicht van deelnemende clubs en selecteer uw drie favorieten.
Voor Den Dolder heeft momenteel de Torteltuin zich aangemeld. Waarschijnlijk zullen D.O.S.C. en het Maxima manege zich ook aanmelden. Hier vindt u een overzicht: https://www.rabobank.nl/leden/clubsupport/club-overzicht
Maar de HVDD hoopt natuurlijk op uw STEM 👍
rabo clubsupport

Dolderse Kroniek

Binnenkort valt de Dolderse Kroniek nr.3 – 2022 weer in de bus bij alle leden. Veel leesplezier!
Kroniek 3 - 2022
INHOUD DOLDERSE KRONIEK 3
  • Voorwoord van de Redactie
  • Van Hoeve Veeartsenijschool naar (Villa-)Park Boschwijk van de auteur R.P.M. Rhoen samengevat door Nico van der Kleij
  • Handje contantje door Marian Weijer
  • Kruisjes zaaien, muntjes oogsten: de TOTO in Den Dolder Ankie Keijzer
  • De Fornheseflat 50 jaar door Frits Stuurman
  • Jeugdpagina door Petra Koek en Gera Hoogland
  • Voltooid Verleden Tijd: Zwemmen door Bert van Eerten
FB-Logo
Steeds meer (oud)Doldenaren beleven plezier aan de Facebookpagina van de HVDD. Naar aanleiding van een oude foto vullen we met z’n allen de vraagtekens in over de geschiedenis van ons dorp. U heeft een Facebookaccount nodig om op onze pagina te komen. Neem eens een kijkje!
logo geheugen van Zeist
Wij zijn lid van de Vereniging het Geheugen van Zeist