Nieuwsbrief SEPTEMBER 2022

HISTORISCH ommetje 3 no

Op 3 november zal het historische ommetje gaan naar Villa Den Engh, vroeger ook wel villa Den Dolder genaamd. Heel bijzonder: Petra Koek heeft geregeld dat ze met een groep van maximaal 10 personen naar binnen kan. Meld u zich van tevoren aan. ‘Vaste klanten’ van het ommetje krijgen het ‘eerste’ recht.
Aanmelden voor 3 november bij Margot van Meander Omnium/Pelita: m.jager@meanderomnium.nl

Het Historisch / Sportief ommetje start altijd vanaf Pelita.
historische ommetje start

Ter herinnering aan Gerrit Dekker (1931 – 2022)

Gerrit Dekker
Op 25 augustus jl. was de uitvaart van Gerrit Dekker, dorpsgenoot en jarenlang de verteller van het verhaal over het monument aan de Soestdijkerweg. In drie kronieken (oktober 2021, januari en mei 2022) beschreven wij zijn levensverhaal, opgetekend door Marian Weijer.
Jan Veerkamp, oud inwoner van Den Dolder met wie Gerrit de laatste 7 jaar de lessen over de oorlog op de basisschool verzorgde, sprak over hem bij dit afscheid. Hier volgt een samenvatting van zijn woorden.

Zij leren elkaar kennen bij een tentoonstelling van de Historische Vereniging Den Dolder in oktober 2015. Ad van Liempt opende toen het historisch weekend over Oorlog en Bevrijding in Den Dolder 1940-1945. Jan en Gerrit zijn beiden geïnteresseerd in de geschiedenis, met name die over de oorlog, en ze besluiten vanaf die tijd samen de schoollessen over de oorlog te verzorgen.
Deze lessen behandelen ook de tragische gebeurtenis in ons dorp vlak voor het einde van de oorlog. Op 5 april 1945 worden aan de Soestdijkerweg 10 personen geëxecuteerd. Eerder op die plek wordt een aanslag gepleegd op een wagen van een Duitse officier. Op de executieplek wordt een monument geplaatst. Dit monument is geadopteerd door de basisschool. Elk jaar op 5 april wordt daar een herdenking gehouden door leerlingen van groep 7 en 8. Nabestaanden, vertegenwoordigers van de gemeente en veel dorpsgenoten zijn daarbij aanwezig.
Gerrit vertelde Jan dat het gezin Dekker vanuit Kampen in 1941 naar het buitengebied van Soest verhuisd was. Een woning met stalhouderij, achter restaurant “Het Spiehuis”. Vlakbij de executieplek dus. Als jongen heeft hij de lijken zien liggen. Dat maakte een grote indruk op hem. Hij wilde graag zijn verhaal aan de kinderen vertellen. De oorlog was voor Gerrit levensbepalend: hij ging bij de politie.
Jan Veerkamp, de schoolkinderen en ook de Historische Vereniging Den Dolder zullen Gerrit Dekker erg missen.

Uit de toespraak van Jan Veerkamp, door Petra Koek bewerkt.
Foto onder: Een volle Maria Christina kerk bij de uitvaart van Gerrit Dekker
uitvaart Gerrit Dekker

Terugblik Open Monumentendag

Hoewel de organisatie van de Open Monumentendag op 10+11 september in handen was van het Geheugen van Zeist, heeft de HVDD links en rechts meegeholpen met het aanleveren van foto’s en informatie. Wij willen Frits Stuurman bedanken die -één dag van tevoren – het verzoek kreeg een groep over de Hoeve rond te leiden. Hun gids was ziek geworden maar het uitje kon niet worden verzet.
Acht monumenten deden mee: Maria Christina Kerk, Het Stille Hofje, Badhuis/brandweerpost, historische moestuin, tuinderij Uit de Kluiten, Directiegebouw, Gehoorzaal en de Bloemenkas met De Buurderij.
De HVDD heeft nog niet van iedereen gehoord hoe het weekend bij hun monument gelopen is. Op de Willem Arntsz Hoeve kwamen zo’n 80 bezoekers per dag op bezoek bij de monumenten. In de Maria Christina kerk en het Stille Hofje lag het bezoekersaantal wat lager.
De HVDD kreeg als tip voor volgend jaar mee weer een speurtocht te organiseren voor kinderen. Meer tips zijn altijd welkom.

Hierbij enkele foto’s die gemaakt zijn tijdens de monumentendag. Met dank aan FB DenDolder.nl
vredesduifjes
stille hofje