Nieuwsbrief MAART 2024

Algemene Leden Vergadering (ALV)

Op 10 april zal in Pelita de ALV van de HVDD plaatsvinden. De zaal is vanaf 19.00 uur open. We beginnen de vergadering om 19.30 uur. Na een pauze met koffie, thee of een glaasje zal Hendrik-Jan Buist een lezing geven over het weer in Den Dolder.
Tijdens de jaarvergadering willen we Hendrik-Jan Buist voorstellen als beoogd nieuw penningmeester en bestuurslid. Ook zullen we een voorstel doen voor de wettelijk (en statutair) verplichte ‘noodbestuurder’. Dat is iemand die voor het zeldzame geval dat het reguliere bestuur niet meer kan functioneren, een vergadering van de leden bijeen roept om een nieuw bestuur samen te stellen. Voor die situatie dienen we volgens de wet elk jaar een persoon voor te dragen die het op dat moment even overneemt.
De agenda en het jaarverslag 2023 vind u op onze website: https://www.historischeverenigingdendolder.nl/overige-publicaties/ Ons financiële jaarverslag 2023 kan door leden worden opgevraagd: bel 030-2251212 of mail naar secretaris@historischeverenigingdendolder.nl en u krijgt het verslag digitaal of uitgeprint toegestuurd.
Ook op de ALV zullen de agenda en het jaarverslag en financieel jaarverslag 2023 voor u klaarliggen.

Rondleiding Manutan

In de Dolderse Kroniek 2023-4 stond op de jeugdpagina een prijsvraag over Overtoom/Manutan. Al eerder werd Overtoom overgenomen door Manutan maar in 2014 volgde ook de naamwijziging. Manutan heeft bedrijven in 17 landen. Prijswinnaars waren Puk en Mik Hagoort met Tijs en Sanne Heintzberger. Op 19 februari kregen de winnaars een prachtig pakketje uitgereikt en een rondleiding met hun ouders en Petra Koek (schrijfster van de jeugdpagina) door Manutan. Het werd een hele leuk dag bij dit wereldbedrijf. Dank Manutan!
Verslag van Puk:
Omdat wij de prijsvraag gewonnen hadden die in de Dolderse Kroniek stond mochten mijn broertje Mik en ik langs komen bij Manutan voor een rondleiding. Mijn papa en mama mochten ook mee.
We werden heel leuk ontvangen door Petra. Daarna kwamen er 2 mensen van Manutan ons ophalen voor de rondleiding.
We begonnen in het 1e DC, zoals Piet die de rondleiding gaf, zei tegen ons. Hier staan veel producten die door Manutan over de hele wereld verstuurd worden. Zoals bijvoorbeeld stoelen, tafels en bureaus. Eigenlijk kunnen ze alles leveren wat nodig is in bedrijven, kantoren en kantines.
Hierna gingen we naar het grote DC waar ook een hele handige rollerbaan stond voor de kleine pakketjes. Wat een groot bedrijf is dit eigenlijk voor zo'n klein dorp als Den Dolder.
Aan het eind kregen we nog een heel groot prijzenpakket waar wij heel blij mee waren en zijn!
Groetjes, Puk

Gastcollege op basisschool De Kameleon

Onze oud-voorzitter Petra Koek gaf 14 en 28 februari en een 'gastcollege' aan klas 6A + 6B van basisschool De Kameleon. In het verleden deed de HVDD dat vaker maar de laatste jaren zat het lesrooster zó bomvol dat de school geen tijd kon vrijmaken. Dit jaar leerden de Dolderse kinderen van klas 6 meer over de geschiedenis van hun eigen, leuke dorp. En natuurlijk vonden ze dat hartstikke leuk! Hoe maak je eigenlijk zeep? Vooral de stank die de zeepfabriek van Pleines destijds veroorzaakte maakte grote indruk.
In de 2e les vertelden de kinderen in welke straat ze woonden en vertelde Petra meer over de straatnaam. Je kan maar weten dat Zuster van Overeemlaan vernoemd werd naar de vroegere kraamverzorgster van het dorp.
Daarna mochten de kinderen een gedichtje schrijven met Den Dolder in de hoofdrol, net als Annie MG Schmidt ooit deed. Hé?! Zult u zeggen……. een gedicht over Den Dolder van Annie MG Schmidt?! Ja, ja, daarover meer in de volgende Dolderse Kroniek, met natuurlijk een hoofdrol voor onze Dolderse leerlingen. To be continued…….toch… Kameleon👍

Wij danken……

Van Rob van Gulik ontvingen we het boek ‘Willem Arntsz Stichting 1461-1961’. Zijn ouders hebben elkaar op de Hoeve ontmoet en zijn vader werkte er tot in de jaren ’70. Het is altijd fijn dat we een extra exemplaar van dit boek in ons archief hebben. Regelmatig hebben mensen het boek nodig voor onderzoek en als achtergrond informatie voor het schrijven van een artikel.
Via Mark Vos hebben we 3 stickers gekregen die ooit van Kees van Eck waren. Twee stickers van Faisca en een van ’t Winkeltje, een dierenspeciaalzaak die van 1978 tot ca. 1980 op de Dolderseweg 138 zat. Die zal voormalig eigenaar J. van Maanen vast niet meer hebben. Maar wij dus lekker wel.
Van Jan van Buren kregen we 2 fotoalbums, een shirt en cap van de toneelvereniging “Onder Ons’.
We zullen zuinig zijn op jullie spulletjes. Dank dat jullie het naar ons doorschoven, Rob, Mark en Jan!
Gaat u ook opruimen of afscheid nemen van ‘Dolderse’ spullen?
Denk aan ons! Een telefoontje naar 030-2251212 of een mailtje aan archief@historischeverenigingdendolder.nl en het wordt -Tuut-Tuut-da’s snel- opgehaald.