Nieuwsbrief OKTOBER 2023

HVDD kraam op zaterdag 7 oktober

Tussen 10-15.30 uur staat de HVDD weer met een kraam op het pleintje bij bakker Bos. Heeft u vragen? Heeft u informatie? Wilt u iets aan ons geven? Of komt u alleen even kijken naar onze foto’s over oud Den Dolder?
U bent van harte welkom!

Binnenkort Ronde tafelgesprek

Binnenkort krijgen oud-personeelsleden die zich hebben opgegeven voor een gesprek over hun werkzame leven op de Willem Arntsz Hoeve een uitnodiging om hun herinneringen met ons te delen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk tijdens de laatste week van oktober, ’s middags van 14-16 uur, gaan plaatsvinden. U kunt zich nog opgeven om deel te nemen aan dit gesprek want samen schrijven we geschiedenis. Stuur een mailtje naar: redactie@historischeverenigingdendolder.nl

Informatiebijeenkomst nieuwe inwoners

De gemeente Zeist verwelkomt regelmatig haar nieuwe inwoners op een kennismaking bijeenkomst in het gemeentehuis.
Nieuwe inwoners kunnen dan persoonlijk kennis maken met de burgemeester, de wethouders en een delegatie van de gemeenteraad. Ook Zeister verenigingen krijgen die dag de gelegenheid zich te presenteren. Op 23 september was de HVDD in de publiekshal aanwezig met een tafel met informatie.
Op de foto vlnr. Bert, onze collectiebeheerder, met wethouder Walter van Dijk en de voorzitter van het Geheugen van Zeist, Willem de Bruin.

Boekenkast Pelita zoekt boeken

Inmiddels staan er 13 Buurtbiebjes in Den Dolder, maar wist u dat ook Pelita een MEGAminibieb heeft. Deze gratis bieb is geopend op dinsdag en donderdag van 9:30-16:30 uur om boeken te lenen …….maar ook om uw ‘niet-al-té-oude’ boeken door te geven. Heeft u boeken die onaangeroerd in uw boekenkast staan? Gun uw boek een plekje waar ze weer opgepakt en gelezen gaan worden.
Foto: dendolder.nl

Wij danken……

Mevr. Van Vuurde uit Waddinxveen voor een gaaf en origineel exemplaar van De Duivenbode (blad van zeepfabriek Pleines) uit 1924. Zij kwam toevallig in contact met ons erelid Bodes de Vries die haar doorverwees naar de HVDD. Na bijna 100 jaar kwam deze Duivenbode toch nog net op tijd. Het blad bevat nieuwe informatie dat we goed kunnen gebruiken voor een artikel over het Duivenhuis en de volières van de zeepfabriek.
Van Erik Vos ontvingen wij een ’oorkonde’ waarbij het predicaat ‘Kwaliteitsmelkbedrijf’ toegekend werd aan de boerderij van de W.A. Hoeve. De boerderij werd destijds geleid door Bertus Groenesteijn en zijn vrouw. Dit compliment voor de toenmalige bedrijfsvoering is een welkome aanvulling van ons archief.
Bewerk dit om tekst in te voegen.