cropped-header-HVlogo-1-3.jpg

Nieuwsbrief APRIL 2022

Excursie 1 mei 2022: Willem Arntsz Hoeve:
van dolhuis tot monument

Op zondag 1 mei 2022 kunt u een rondwandeling maken over het terrein van de W.A. Hoeve onder leiding van de Gildegids Christel Grobbee. De wandeling start om 14.00 uur. Hij duurt 1,5 a 2 uur. Stevig schoeisel is handig!
Pas op!: Houd rekening met extra reistijd. Het spoor bij het station Den Dolder is dit weekend afgesloten. Als u uit de richting van Zeist komt staat u voor gesloten bomen, ook de voetgangers en fietsers. Verzamelpunt parkeerplaats NS-station (evt. uitwijken naar ingang Remia aan de andere kant van de weg).
Reserveren is niet nodig. Deelname: € 2,50 voor volwassenen; € 1,00 voor kinderen tot 12 jaar. www.gildezeist.nl

Een bijzondere wandeling die gaat over het terrein van de WA hoeve waarbij we stilstaan bij ruim 100 jaar geschiedenis van deze instelling. Zo kunt u beleven hoe het dagelijks leven eruit zag in deze psychiatrische instelling en hoe de psychiatrie in de loop der jaren veranderd is. Ook besteden we aandacht aan de prachtige monumentale gebouwen op het terrein en de situatie tijdens de Tweede Wereldoorlog.
WA hoeve hoofdgebouw

UITNODIGING tot het bijwonen op 4 mei a.s. van de herdenkingsplechtigheid voor de Vergeten Slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog op de W.A. Hoeve.

In de Tweede Wereldoorlog zijn 1163 slachtoffers gevallen door actieve verwaarlozing. Al enkele jaren gedenken wij dezen bij het monument De Wolk. Dit jaar bent u weer van harte welkom om de plechtigheid bij te wonen.
Neem zelf een bloem/bloemen mee! De plechtigheid is ruim gepland voor de officiële herdenking bij het kruis in het centrum van Den Dolder die begint om 19.30 uur. Wij lopen, voor zo mogelijk gezamenlijk, na afloop daar naar toe.
Van de plechtigheid worden film/foto-opnames gemaakt. (foto: 4 mei 2019 Petra Koek)
WA monument
Programma van de bijeenkomst op woensdag 4 mei 2022 ter herinnering aan de 1163 Vergeten Slachtoffers op de W.A. Hoeve. Deze plechtigheid wordt georganiseerd door Robin Zuidam van Stichting Het Bezinningshuis en Petra Koek van de Historische Vereniging Den Dolder, met medewerking van de M.C. Kerk, Gilde Zeist en Muziekvereniging Dr. Engelhard.

Vanaf 17.15 uur Verzamelen bij Het Bezinningshuis: welkom met soep/koffie/thee. Aanmelden svp i.v.m. catering: info@bezinningshuis.nl
Gelegenheid tot korte overpeinzingen door onder anderen Conny Kooijman.

18.00 uur vertrek te voet naar De Wolk
18.05 uur We steken kaarsen aan en gaan rond het monument staan
18.15 uur Overpeinzing Robin Zuidam
18.25 uur We zingen het Taizé-lied: Als alles duister is...*)
18.30 uur Petra Koek leest het verhaal over Bernard van Lier uit het boek Vergeten Slachtoffers
18.35 uur Gert Landman zingt een lied
18.40 uur Christel Grobbee noemt de 51 ons bekende namen
18.50 uur We leggen om de beurt een bloem/bloemen neer
18.55 uur Taptoe, gevolgd door twee minuten stilte
19.00 uur Einde van de plechtigheid.
*) Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur dat nooit meer dooft, vuur dat nooit meer dooft... (herhaling)

HISTORISCH OMMETJE naar het Herdenkingskruis

Op 5 mei om 11.30 uur verzamelen we bij Pelita, Dr Ramaerlaan. We wandelen met een omweg naar het Herdenkingskruis. Daar uitleg over dit en andere monumenten in Den Dolder, waaronder het monument op de Soestdijkerweg. Ommetje is gratis. Petra Koek begeleidt je. Gewoon een keer meelopen, het is gezond, gezellig en leerzaam!

Inlichtingen en aanmelden: activiteiten@historischeverenigingdendolder.nl

SPEURTOCHT op zondag 22 mei langs de Pleineslaan en de Dolderseweg en dan een ijsje!

De historische vereniging Den Dolder bestaat 25 jaar en dat willen we graag vieren met een ouderwetse fietsspeurtocht voor kinderen onder begeleiding van (groot)ouders!
Kom je met je versierde fiets? Je maakt in ieder geval kans op een leuk (pr)ijsje.
Op de parkeerplaats krijg je de speurtocht. Neem een pen mee om de oplossingen in te vullen. Na afloop kom je weer terug op de parkeerplaats. Daar laat je je oplossing zien (en je versierde fiets natuurlijk). En dan krijg je een heerlijk ijsje!

Plaats: parkeerplaats M.C. Kerk, hoek Dolderseweg, Pleineslaan.
Tijd: 22 mei van 12.00 - 15.00 uur.
Voor wie? voor iedereen, jong en oud. (Ouders: begeleid uw kinderen svp zelf). Inlichtingen en opgeven voor deelname: activiteiten@historischeverenigingdendolder.nl
Duifjes_Met_Ballon_En_Slinger
Al enkele jaren maakt Anouk van der Meer uit Den Dolder @anoukvdmillustraties voor onze vereniging mooie duifjes die we gebruiken in onze uitingen voor de jongeren. Voor de speurtocht van 22 mei a.s. maakte ze deze, geïnspireerd op het fenomeen fiets versieren. Dat is toch wel een historisch gebruik, vooral bij feestdagen.
FB-Logo
Steeds meer (oud)Doldenaren beleven plezier aan de Facebookpagina van de HVDD. Naar aanleiding van een oude foto vullen we met z’n allen de vraagtekens in over de geschiedenis van ons dorp. U heeft een Facebookaccount nodig om op onze pagina te komen. Neem eens een kijkje!
logo geheugen van Zeist
Wij zijn lid van de Vereniging het Geheugen van Zeist