Nieuwsbrief JUNI 2022

met Christel Grobbee

WAHoeve

Zomer Tent Concert op 3 juli

Van harte aanbevolen: het Zomer Tent Concert van de Muziekvereniging Dr. Engelhard.
tentconcert2022

Historisch ommetje op 7 juli 2022

Op donderdag 7 juli om 11.30 uur verzamelen we weer bij Pelita, Dr Ramaerlaan. We wandelen opnieuw via het bruggetje de W.A. Hoeve op om ditmaal de Historische Plantenkas te bezoeken.
Ook de Buurderij is daar sinds een half jaar gevestigd. We krijgen uitleg over plantenkas en de Buurderij. Lees het artikel over dit initiatief: https://dendolder.nl/natuurlijk/opening-buurderij-de-bloementuin-op-13-januari/
Het ommetje is gratis. Petra Koek begeleidt je. Samen lopen is niet alleen gezond maar ook gezellig! Opgeven/informatie: activiteiten@historischeverenigingdendolder.nl

De volgende historische ommetjes - altijd eerste donderdag van de maand - gaan dit jaar nog naar:
4-8: Het Ottolaantje (of is het het Otterlaantje?!?) en de bloeiende heide
1-9: De Bevrijdingsbank aan de Hertenlaan
6-10: Station Den Dolder CS
3-11: Villa Den Dolder/Den Engh
1-12: Het Dolders Wandkleed (Dr Ramaerlaan)

Foto: Linde de Vries is initiatiefnemer van Buurderij de Bloementuin in Den Dolder.
Linde de Vries

3e Algemene Leden Vergadering (ALV)

Op 31 mei hield de HVDD een 3e Algemene Leden Vergadering (ALV).
Omdat onze Statuten een update behoefden heeft het bestuur tijdens de 1e ALV de gewenste wijzigingen voorgelegd aan de leden. Tijdens de 2e ALV op 26 april werden deze door de leden geaccordeerd.
Maar toen we deze door de notaris lieten lezen wees hij ons op de verplichting tot het jaarlijks aanwijzen van een plaatsvervangend bestuurder in geval dat alle bestuursleden door gelijktijdige afwezigheid niet meer kunnen besturen.
In het Huishoudelijk Reglement zal moeten worden opgenomen op welke wijze de ‘aanwijzing’ van de ‘noodbestuurder’ tot stand komt. Naar verwachting zal dit op voordracht van het bestuur zijn.
Dit legde de HVDD op 31 mei voor aan de aanwezige leden die allen vóór stemden. Daarmee kregen we een akkoord voor ook deze statutenwijziging….. waarna de geanimeerde bijeenkomst zich rond het barretje voortzette.
ALV2022

JUBILEUMWANDELING met onthullende verhalen

Op 5 en 12 juni werd ter gelegenheid van ons 25-jarig bestaan een JUBILEUMWANDELING door Den Dolder gehouden. Met zeer veel plezier luisterden we naar de smakelijke verhalen van Age van Amerongen over zijn ondeugende jeugdjaren in dit dorp. Dit alles werd aangevuld door oud-Doldenaren die meeliepen en aangespoord door nieuwe Doldenaren die vragen stelden. Allemaal vonden we: dit is voor herhaling vatbaar!
jubileum wandeling

Import Doldenaar Fieke den Hollander stelt zich voor:

Als geboren en getogen West-Brabantse heb ik veel omzwervingen gemaakt en vooral in “de Randstad” gewoond. Toch was het dorp Den Dolder in de zestiger jaren al een begrip voor mij en mijn familie: dan gingen we graag op bezoek bij vrienden van mijn ouders, die in een groot huis in de bossen in Den Dolder woonden. Een lange reis (vijf kinderen in een Borgward, geen vierbaanswegen), spelen in die grote tuin waar het zo heerlijk rook naar dennenbos, en later op de lange weg naar huis een patatje in Made. Toen wij in 2018 besloten om op een flat in Den Dolder te gaan wonen was dat voor mij dus niet zo vreemd.
Fieke den Hollander
We woonden toen in Utrecht en wilden gelijkvloers gaan wonen, in een rustiger omgeving, dicht bij een natuurgebied, met liefst ook een moestuin in de buurt (Ik hou van tuinieren). O ja, en een treinstation en winkels op loopafstand. Als openbaar-vervoer-reizigers vielen we meteen voor het stationnetje, de gezellige Egelantier en de winkels: zo dichtbij en van alles wat. Zelfs een vis- en de kaasboer. En wie wil er nou niet in het sauzenhart van Nederland wonen!?

Toen Petra Koek me vroeg om als vrijwilligster mee te gaan met de schoolkinderen om de Remia bezoeken, ging ik natuurlijk graag mee. En toen ze later eens verzuchtte dat de ledenadministratie niet echt ‘haar ding’ was, was ik snel ‘om’: dat doe ik wel! Dus vandaar doe ik nu de ledenadministratie van de Historische Vereniging. Met veel plezier! Al kan ik niet altijd gezichten en namen bij elkaar houden. Dus…. als ik u enthousiast begroet met hé Piet! En u blijkt Klaas te heten… neemt u het me dan niet kwalijk?

Gekregen: boek ‘Bevrijding en vrijheid’

Via dhr. v.d. Kuil mochten wij een exemplaar van het boek ‘Bevrijding en Vrijheid’ ontvangen. Hierin wordt meer verteld over de fusillade van de broers Jan en Kees Brinkhof bij de Soestdijkerweg 6 in Den Dolder. Hartelijk dank!
Boek bevrijding

Dolderse Serviezen, sparen voor onze uitzet

In het verleden hebben Dolderse bedrijven (zeepfabriek De Duif en REMIA) serviezen in hun spaarsysteem gehad. Door menig Dolders gezin zijn deze serviezen , of delen ervan, gespaard. Misschien heeft u ook nog kopjes, schoteltjes, ontbijtborden, schalen, botervlootjes, theekannen, melkkannetjes of suikerpotten.
Als u die niet meer gebruikt dan voegen we deze GRAAG aan ons archief toe.
Dolders servies1
Dolders servies2
Dolders servies3

Fijne zomer

We wensen u een fijne zomer toe. Mocht u nog weggaan: veel plezier en daarna veilig weer naar huis!